artykuł nr 1

Cele i zadania Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Oleszycach

Cele i zadania szkoły są realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oświatowymi, przepisami bhp, zasadami nauk pedagogicznych, a także wynikają z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Deklaracji Praw Dziecka oraz konwencji o Prawach Dziecka przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.

1. Do celów i zadań szkoły należy w szczególności:
1) Umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, świadectwa ukończenia szkoły oraz uzyskania świadectwa maturalnego poprzez:
a) wyposażenie uczniów w wiedzę ogólną i zawodową oraz umiejętności związane z określonym zawodem lub specjalnością,
b) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów/słuchaczy, a także stwarzanie możliwości korzystania z opieki psychologicznej i  specjalistycznych form pracy dydaktycznej.
c) zdobywanie dojrzałości intelektualnej przejawiającej się w świadomym korzystaniu z wiedzy, umiejętności współżycia w grupie, podejmowania decyzji i pełnienia różnych ról społecznych,
d) kształtowanie obywatela Europejczyka, człowieka ogólnie wykształconego i kulturalnego, przygotowanego do życia w dynamicznie rozwijającym się świecie.
2) Umożliwienie uczniom/słuchaczom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:
a) rozbudzanie dociekliwości poznawczej ucznia/słuchacza, ukierunkowanej na dobro, prawdę i piękno, tolerancję, umiejętność dialogu, samodzielność i chęć samodoskonalenia,
b) kształtowanie i utrwalanie w świadomości młodzieży pozytywnego stosunku do obowiązków i szacunku do pracy, fachowości i kompetencji,
c) wzmacnianie wiary w swoje możliwości oraz poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i samodzielne decyzje dotyczące dalszej nauki i wyboru zawodu,
d) ukazanie potrzeby pracy dla szkoły, środowiska i gospodarki narodowej.
3) Kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi ucznia/słuchacza:
a) stwarzanie młodzieży szansy na zaspokajanie swych aspiracji i dążeń do samodzielności, podejmowania twórczych działań i odpowiedzialności za własne czyny,
b) umożliwienie pobierania nauki przez młodzież niepełnosprawną, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
c) zapewnienie pełnego rozwoju uczniom szczególnie zdolnym poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
d) wpajanie norm i zasad moralnych regulujących społecznie pożądanych charakter stosunków międzyludzkich,
e) wychowanie w duchu patriotycznym,
f) rozbudzanie pragnienia czynnego uczestnictwa w kulturze,
g) rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyjmowaną hierarchię wartości – sukcesywnie uwewnętrznioną i realizowaną,
h) kształtowanie tożsamości osobowej, narodowej, kulturowej i religijnej,
i) pogłębianie samopoznania, odkrywanie i rozwój własnych zainteresowań i możliwości, rozumienie podstawowych metod poznawania i badania rzeczywistości,
j) rozwijanie samorządnych form działalności młodzieży,
k) rozwijanie wśród młodzieży przekonania o konieczności poszanowania przyrody i troski o środowisko naturalne,
l) przyzwyczajanie do dbałości o własny rozwój fizyczny, zachowanie zdrowia i wyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu,
m) kształtowanie postaw proekonomicznych i prorynkowych, zapoznanie z zasadami wolnego rynku, konkurencji i przedsiębiorczości.
4) Umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:
a) pracę z uczniem zdolnym,
b) realizowanie indywidualnych programów nauczania i dobór odpowiednich treści kształcenia,
c) organizowanie kół zainteresowań, zespołów artystycznych, zajęć sportowych,rekreacyjnych, turystycznych, imprez kulturalnych,
d) organizowanie oraz stwarzanie możliwości brania udziału w konkursach, olimpiadach, przeglądach, wystawach itp.,
e) stworzenie warunków do rozwijania samorządowych form działania,
f) kształtowanie pozytywnych motywacji do nauki.
5) Umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
a) pomoc w rozumieniu istoty i głębi patriotyzmu, tolerancji, pokoju i potrzeb środowiska poprzez organizowanie oraz umożliwienie udziału w sesjach, seminariach, spotkaniach tematycznych,
b) umożliwienie wymiany poglądów na interesujące młodzież tematy,
c) organizowanie uroczystości szkolnych z okazji świąt państwowych i religijnych,
d) ukazywanie sylwetek wybitnych Polaków,
e) stworzenie optymalnych warunków nauki i praktyk religijnych w szkole.
6) Umożliwienie rozwiązywania sporów i problemów w sposób twórczy, w tym z zastosowaniem metody mediacji.